Welke informatie biedt SMB via GfK?

Strategische informatie

  • Hoe gaat het met de boekenmarkt in het algemeen, koopt de consument meer of minder?
  • Wat is mijn positie in de markt, wat is het verloop van mijn marktaandeel in de afgelopen jaren?
  • Wie zijn mijn grootste concurrenten en waarom doen ze het beter/slechter dan ik?
  • Welke genres zijn het meest in opkomst?
  • Profiteer ik genoeg van piekmomenten als de Boekenweek, Maand van het spannende boek en cadeaumaand?
  • Waar liggen mijn kansen, waar ligt ruimte in de markt en waar kan ik aandeel pakken?
  • Hoe gaat het met de boekenmarkt in de omringende landen?

Praktische informatie

  • Hoe verkoopt mijn nieuwe titel?
  • Hoe verkopen mijn oudere titels?
  • Bij welke retailer doet mijn nieuwe titel het goed, waar gaat het minder, wie zit er onder fair share, waar moet ik bijsturen?
  • Moet ik al herdrukken?
  • Heeft mijn advertentiecampagne in week x succes gehad?
  • Heeft mijn actie met retailer x succes gehad?
  • Wat doen vergelijkbare titels van mijn concurrenten?
  • Hoe is mijn prijsstelling? Hoe duur zijn vergelijkbare titels/reeksen en lopen die goed of niet?
  • Hoe gaat het met het buitenboekhandelskanaal, welke titels doen het daar bet best?